Wednesday, August 19, 2015

BENARKAH TELINGA LELAKI PEKAK SEBELAH?

Teks : Ros Atiqah Fatin Abdullah
Photo : Google
Sumber rujukan : www.ucsf.edu, greatist.com, WebMD. 

Assalamualaikum.

  Hari ini saya ada kelapangan masa untuk update blog yang agak lama menyepi. Terima kasih pada mentor penulisan saya iaitu Puan Masayu Ahmad kerana tidak putus-putus "support" dan bagi tips motivasi untuk terus menulis.

  2-3 hari ni anda perasan tak, ada satu artikel yang viral di FB yang bertajuk "Telinga Lelaki Pekak Sebelah?". Sebagai Audiologis, sudah tentu ia menarik minat saya untuk membaca artikel itu sampai habis. Artikel tersebut menceritakan kenapa seorang lelaki lambat atau tidak memberi respon kepada panggilan isteri mereka. Untuk sekadar menjadi hiburan bahan bacaan di internet maka artikel itu mampu menghiburkan kita semua.

  Namun begitu, saya terpanggil untuk berkongsi tentang kajian sains yang diulas dalam artikel tersebut tentang "telinga lelaki hanya digunakan sebelah sahaja sama ada kanan atau kiri" kerana ia melibatkan fakta sains tentang telinga. Saya tidak pasti sama ada kajian sains yang dinyatakan sahih atau tidak kerana tiada sumber-sumber rujukan yang dinyatakan di dalam artikel tersebut. 

  Sepanjang pengalaman saya 5 tahun belajar dan bekerja dalam bidang sains kesihatan telinga dan pendengaran, saya belum pernah jumpa sebarang kajian sains yang menyatakan telinga lelaki hanya digunakan sebelah sahaja. Struktur dan fungsi telinga lelaki atau perempuan sama sahaja. Yang berbeza adalah struktur telinga bayi atau kanak-kanak dan orang dewasa. Saya akan berkongsi perbezaan ini pada artikel akan datang. 

  Baiklah, situasi yang digambarkan dalam artikel yang viral itu adalah berkenaan lelaki memberi respon yang lambat atau tidak pedulikan panggilan isteri dan mereka dikatakan pekak sebelah. Apa yang berlaku dalam kes ini adalah otak manusia mempunyai keupayaan untuk menapis bunyi yang mereka nak dengar atau tidak. Ia satu anugerah Allah yang sangat tidak ternilai. 

  Apabila kita berada di tempat yang bising seperti dalam dewan, kelas, atau pusat membeli-belah, otak kita akan fokus pada bunyi yang kita mahu dengar atau penting sahaja. Ia menerangkan bagaimana otak kita mampu fokus mendengar pada percakapan dengan seseorang di dalam situasi yang bising dan menapis bunyi-bunyi yang tidak penting untuk kita dengar pada masa itu. Hal ini dinamakan "Cocktail Party Effect". 

  Cuba bayangkan jika otak kita tidak ada upaya untuk tapis bunyi-bunyi yang kita tak mahu dengar? Seram juga kan? Tidak tenteram hidup kita kerana terlalu banyak bunyi yang kita dengar setiap hari seperti bunyi tv, radio, kenderaan, percakapan manusia, kicauan burung dan macam-macam lagi. Kita tidak akan dapat fokus pada sesuatu perkara. 

  Berbalik pada situasi suami tidak respon pada isteri tadi, apa yang berlaku adalah sejenis kondisi pendengaran yang dipanggil sebagai "Selective Hearing". "Selective Hearing" adalah satu tabiat seseorang untuk memilih atau fokus pada bunyi atau percakapan yang menarik minat mereka untuk dengar sahaja. Situasi ini sangat normal berlaku pada lelaki dan kanak-kanak lelaki. 



  Kebiasaanya yang berlaku, percakapan wanita sering dianggap satu bebelan yang kurang menarik untuk didengar oleh lelaki. Dengan itu, para suami seakan-akan tidak mendengar apa yang dikatakan oleh isteri mereka. Situasi ini sering berlaku sekiranya isteri bercakap dengan suami semasa mereka sedang melakukan kerja-kerja lain. Fokus otak mereka adalah terhadap kerja-kerja yang mereka sedang lakukan. Oleh itu, apa sahaja percakapan yang diutarakan oleh isteri yang mereka rasakan tidak penting untuk didengar akan ditapis. Akhirnya, mereka tidak memberi respon yang diharapkan oleh para isteri. 



  Hal ini menunjukkan bahawa manusia tidak mampu untuk "multi-tasking" iaitu melakukan banyak perkara dalam satu sama. Otak manusia hanya akan fokus pada perkara-perkara yang dirasakan penting pada waktu itu sahaja. Jadi, para isteri harus bijak mengawal keadaan dan memahami keadaan suami sebelum memanggil atau berbual dengan mereka. Hal ini boleh mengelakkan pergaduhan atau perselisihan faham yang mungkin akan terjadi. 



  Setiap isteri sentiasa mengharapkan respon yang baik pada setiap percakapan mereka oleh para suami. Para suami juga harus peka dan menghargai apa yang ingin disampaikan oleh isteri dengan memberi respon yang baik walaupun sekadar menjawab "Ya, saya dengar" atau "okey".  Isteri pula janganlah suka menjerit-jerit memanggil suami dari jauh. Kurang manis dan sopan untuk didengar. 

Kesimpulannya, kajian sains yang menyatakan bahawa telinga lelaki pekak sebelah adalah tidak benar sama sekali. Situasi suami tidak memberi respon pada isteri ini bukan kerana fungsi telinga yang rosak atau pekak tetapi ia lebih kepada keupayaan fungsi otak manusia yang menapis bunyi yang penting atau tidak penting untuk didengar. 

Ada pepatah mat saleh mengatakan, " We hear with ears but listen with brain". Telinga hanya mampu mendengar tetapi otak memahami apa yang kita dengar. 

Jumpa lagi. 

Ikhlas, 

Audiologis yang menulis. 


No comments:

Post a Comment